• מילובר - פרוייקט מחשוב משאיות חלוקה

    בשנה שעברה ביצעה בהצלחה חברת סי- ויז'ן פרויקט מחשוב ובקרה למשאיות חלוקת מזון עבור מרכזי המזון של מילובר.
    הפרויקט בוצע במסגרת וכלל תהליכי תכנון והנדסה, אספקת Turnkey ,PC חומרה, פיתוח יישום תוכנת בקרים ותוכנת תקשורת סלולארית והתקנת חומרת מערכות המחשוב במשאיות. למילובר מספר מרכזי מזון המספקים בלילים לרפתות בכל רחבי הארץ. הבלילים מוכנים באופן פרטני עבור כל רפת במרכזי המזון ועל פי תוכנית חלוקה מדויקת והזמנות לקוח אשר מוזנות למערכת של הארגון. היוזמה לביצוע הפרויקט נבעה מהצורך של חברת מילובר למערכת גמישה שיכולה ERP ה לספק מענה לשינוים בזמן אמת, גם למשלוחים אשר נמצאים כבר בדרכם ללקוח. מטרות הפרויקט הוגדרו לעבודה על נתונים בזמן אמת (הזמנות/תעודות משלוח/מתכונים וכדומה), בצורה מבוזרת (במשאיות בכל מקום בארץ) וביטול המעורבות האנושית בהזנת הנתונים. לצורך כך, בחנה מילובר מספר מערכות קיימות וכשלא מצאה מערכת העונה למורכבות ולגמישות הנדרשת פנתה למספר חברות לשם קבלת הצעות לפיתוח והטמעה של הפרויקט. חברת סי-ויז'ן בזכות יכולתה Turnkey נבחרה לביצוע הפרויקט הרב מערכתית לפיתוח תוכנה, תקשורת, בקרים וביצוע התקנות.

    ארכיטקטורת מערכת
    לצורך אספקת הדרישות הוחלט על פיתוח מערכת "שרת לקוח" אשר תקשר את המשאיות בזמן אמת של מילובר. הוחלט על ביצוע ERP למערכת החיבור על גבי תווך סלולארי בעזרת מודם המותקן בכל משאית וזאת בכדי לאפשר תקשורת בזמן אמת לכל משאית וביצוע עדכונים בכל זמן נתון. בכל משאית הותקן מחשב תעשייתי בעל מסך מגע של 10 המיועד לעבודה בתנאי סביבה קיצוניים. " לצורך תפעול חלוקת הבילים במשאית באופן אוטומטי וללא מעורבות אדם, הותקן בכל משאית בקר מתוכנת אשר חובר לכל הרכיבים בארגז המשאית. בקר זה מאפשר ביצוע שקילה, הפעלת המסועים והדלתות בארגז המשאית. לצורך הפקת תעודות משלוח ושטר מטען, הותקנה מדפסת תרמית בתא נהג המשאית שחוברה למחשב התעשייתי. כל הרכיבים הותקנו על ידי חברת סי-ויז'ן בתא נהג המשאית על גבי פנל יעודי שתוכנן ויוצר במיוחד.

  • פרוייקט מנהרות הכרמל

    פרויקט "מנהרות הכרמל" הוא אחד ממיזמי התשתית הגדולים והמורכבים שהוקמו עד כה בישראל. הפרויקט כולל: זוג מנהרות כפולות החוצות את חיפה ממערב למזרח באורך של כ 6.5 ק"מ (לכל כיוון) ובעומק של 200 מטרים. לחברת סי-ויז'ן היה חלק חשוב ומרכזי בפרוייקט מורכב ואסטרטגי זה בביצוע מערכת המחשוב והבקרה במנהרות הכרמל, כולל אספקת חומרה, פיתוח וישום התוכנה, התקנות, חיווט והתמשקויות למערכות משנה.
    למערכת הבקרה תפקיד מרכזי בניהול מנהרות והפעלת המערכות השונות במנהרה בתאום מושלם, וזאת בכדי לספק רמת בטיחות ללא פשרות וזרימת תנועה ללא הפרעות.
    מערכת הבקרה אותה ביצע חברת סי-ויז'ן כללה שני תחומים עיקריים:
    1.מערכות האנרגיה כולל בקרה ושליטה על מערכות: מערך מתח גבוה, שנאים, מערך מתח נמוך, תאורת המנהרה, תאורת חירום, SATEC, U.P.S, גנרטור, ממשק למערכת גילוי אש.
    2.מערכות האוורור כולל בקרה ושליטה על מערכות:
    מאווררים סילוניים לאורך המנהרה ובקרה ושליטה על רמות CO, NOx, Visibility ומהירות זרימת האויר.
    לצורך הפעלת מערכות אלה ועמידה בדרישות המורכבות, הותקנו במנהרה 22 בקרים מתוצרת VIPA. כל בקר חובר בשני כרטיסי תקשורת לשתי רשתות נפרדות. על כל תת מערכת שולטים 2 בקרי VIPA המחוברים ביניהם בגיבוי חם (בקרים מרכזיים). כך נוצרה מערכת ללא נקודת כשל, לכל חיבור יש חיבור חלופי במיתוג אוטומטי.

    יישום התוכנה של מערכות הבקרה
    למערכת השליטה והבקרה תפקיד מרכזי בניהול השוטף של זרימת תנועה תקינה ובטיחותית במנהרה ולכן היא שולטת ברמות התאורה, בכדי ליצור מעבר קל לנהג ממצבי אור/חושך, וזרימת אוויר על ידי הפעלת מפוחים סילוניים לשליטה ברמות החומרים הרעילים והראות במנהרה.
    ביישום התוכנה הושם דגש מרכזי על נושא בטיחות במנהרה תוך מתן דגש לניהול מצבי אש שונים במנהרה. לצורך כך, פותחה תוכנה יעודית אשר תפקידה לנהל את כלל המערכות השונות במנהרה בהתייחסות לאירועי אש שונים וזאת על מנת להציל חיי אדם. קבלת האינדיקציה על גילוי אש במנהרה מגיעה ממקורות שונים הכוללים את מערכת גילוי אש, מצלמות לזיהוי עשן, או התראות ייזומות. הדיווח מתבצע אוטומטית וללא התערבות מפעיל. עם קבלת התראת אש מערכת הבקרה מפעילה אוטומטית תסריטים לצורך ניהול כלל המערכות בכדי ליצור סביבה בטוחה לאנשים במנהרה ומניעת התפשטות האש.
    לאור הצלחת הפרויקט, נמצאת כיום חברת סי-ויז'ן במשא ומתן עם מספר ארגונים בחו"ל לצורך בחינה של הטמעת המערכת במנהרות נוספות.

  • מחלבת אלון תבור – יישום מערכת הבקרה על ידי חברת סי-ויז'ן

    פורסם בעיתון תעשיות
    מערכות הבקרה של היום אינם עוד מה שהיו לפני מספר שנים. עד לפני מספר שנים הסתפקו לקוחות מערכות הבקרה בפתרון מקומי אשר ענה על דרישות המוצר כאשר המחשבה המרכזית הייתה שמערכת הבקרה אינה מסוגלת לגדולות ויש להתמקד אך ורק בעיקר. כיום ללקוחות מערכות הבקרה ראייה רחבה על הצרכים הכוללים של הארגון ולכן הדרישות ממערכות הבקרה אינם עוד צרות כבעבר אלה שילובה של מערכת הבקרה בצורה אינטגראלית בכל שלבי מחזור החיים של המוצר ודרך חשיבת הארגון.
    אנו עדים כיום לשינוי אסטרטגי של לקוחות בצורת המחשבה על אופי ושילוב מערכת בקרה ביצור. הדרישות ממערכות הבקרה כיום נגזרות מאסטרטגיה הארגונית והן כוללות:
    איכות ללא פשרות
    איכות הינה מילת המפתח בקשר בין חברה יצרנית ובין לקוחותיה. ארגונים רבים הבינו את חשיבות הנושא והחלו לעבוד על פי מתודולוגיות של ניהול איכות כוללת. מערכות הבקרה המיושמות כיום מהוות כלי עזר מרכזי בניהול וניטור בקרת איכות המוצר.
    גמישות
    היכולת להוסיף קווי יצור חדשים ולבצע שינוים מהירים בקווי יצור קיימים תוך פגיעה מינימלית ביצור. יכולת מתן פתרונות לאירועים חריגים ללא פגיעה באיכות המוצר וביעילות היצור.
    קישוריות
    קישוריות אופקית – להבדיל ממערכות הבקרה המיושנות שיושמו לבקרת מכונה או מתקן אחד בארגון, מערכות הבקרה החדישות נדרשות לבקר בצורה מלאה את כל התהליך תוך שמירת סטנדרטים זהים בכל חלקי המערכת. קישוריות אנכית - לארגון המודרני כמות לא מבוטלת של מידע. מידע זה הינו הנכס האינטלקטואלי של הארגון וניהולו דורש משאבים גדולים. מערכות הבקרה החדישות מוזנות בזמן אמת ממערכות המידע של הארגון ובו בזמן מעדכנות את מערכות המידע בנתוני היצור, זאת לצורך שיפור יכולת קבלת ההחלטות של הדרג המנהל.
    זמני יעד (Time to Market)
    למרות הדרישות הנוספות, שלא היו קיימות בעבר, ממערכת הבקרה, ישום המערכת חייב להתבצע בזמן קצר ומוקצב מראש שאם לא כן יציאת המוצר לשוק תתעכב ויתרונות השיווקים יתמוגגו.

  • פרוייקט כפר המכבי

    אספקה וחיבור מערכת הבקרה באופן סלולארי, על גבי רשת חברת פלאפון, למחשב מגע בטרקטור.
    דרישות הלקוח היו פשוטות לכאורה –
    1. התקנת מחשב נייד בטרקטור לצורך שליטה על מערך הייצור.
    2. אפשרות מעקב אחר הזמנות מכול מקום בארץ.
    סקר האתר העלה:
    1. בחדר המחשב אין קווי טלפון ואינטרנט.
    2. סביבת העבודה (טרקטור) הינה מלאת אבק ובעלת רעידות.
    פיתרון:
    המחשב שנבחר להתקנה הינו מחשב Embedded מתוצרת חברת Lauer המיועד לעבודה בסביבות קשות. מאפייני המחשב הינם:
    1. מעבד Embedded.
    2. ללא דיסק וללא מאווררים – במקום דיסק נעשה שימוש בזיכרון Flash תעשייתי.
    3. מסך מגע 10''.
    החיבור בוצע על ידי קישור סלולארי בעזרת מודמים של חברת פלאפון המאפשרים העברת נתונים ברוחב פס גבוהה וזמינות בכל הארץ.

  • פרויקט תאגיד מים הגיחון לבקרה מבוזרת של מתקנים מרוחקים


    תאגיד מים "הגיחון" מספק מים ושירותי ביוב לירושלים, מבשרת ירושלים ואבו גוש. מעל מיליון תושבים מקבלים מהתאגיד שירות, עם שטח תפעול ענק המתפרס על פני כ-130 אלף דונם. התאגיד מפעיל את רשת המים בעזרת תוכנה המאפשרת פיקוד ובקרה וכן מתן פקודות מרוחקות על עשרות מתקני מים (כגון מתקני מדידה, שאיבה וכו') הפזורים ברחבי האזור.
    נדרשה מערכת מבוזרת ויעילה שתשדרג באופן מיטבי ומתקדם את המערכת הישנה שכבר הפכה מיושנת והייתה קשה לתפעול. תאגיד הגיחון ביקש מערכת חדשה שתדע לקבל מידע באופן אמין באמצעות תקשורת סלולרית מעשרות הנקודות המרוחקות ובנוסף לכל, מכיוון שהמדובר במשאב לאומי נדרשה יתירות ואבטחת מידע ברמה גבוהה ביותר..

    הנקודות בשטח אספו נתונים מגוונים והמטרה הייתה להעביר אותם בזמן-אמת למרכז הבקרה. הפתרון של C-Vision היה התקנה פשוטה בשטח של עשרות יחידות מודם-נתב מתוצרת חברת eWon, וליתר דיוק הדגם 202 ממשפחת Flexy. כפי שניתן להבין משם המשפחה "Flexy", מוצרים אלה תוכננו להציע התקנה ותפעול גמישים ומודולאריים, עם מגוון רחב של תצורות, הודות לשימוש במודולים ובכרטיסי הרחבה שונים. Flexy 202 הוא רכיב תעשייתי בעל תקשורות מגוונות, הכולל ארבע יציאות Ethernet ויציאה סיריאלית אותה ניתן להמיר למרבית התקשורות התעשייתיות הקיימות. בנוסף, על ידי כרטיסי הרחבה, ניתן למשל לחבר כרטיס I/O ישירות ל- Flexy 202וכך נחסך הצורך בחיבור לבקר - יש כאן הזדמנות להוריד עלויות רכישה (של בקר), התקנה הגדרה, תפעול תחזוקה ותמיכה.

    תקשורת סלולרית העבירה את הנתונים למרכז הבקרה של הגיחון, שם נמצאת מערכת פיקוד ובקרה SCADA. בארון הבקרה הותקנו יחידת eFive מתוצרת eWon. זו יחידת ניהול ושליטה לאתרים מרוחקים שתפקידה לקשר בין מרכז הבקרה לבין יחידות ה-eWon בשטח. החיבור מתבצע ב-VPN מאובטח וכל יחידה כזו מסוגלת לטפל בכ-120 יחידות eWon מרוחקות! כדאי לציין, כי יחידות הקצה בשטח יוצרות תקשורת אל מרכז הבקרה ולא ההיפך, מה שמבטיח לנו אבטחת מידע מיטבית. כמו כן, אין צורך בכתובת IP קבועה ולא נדרשים להיות מחוברים לחברת סלולר מסוימת, ניתן מעת לעת לעבור לספק סלולר אחר בקלות ובמהירות, או לשלב ספקים שונים.
    המערכת שהותקנה מציעה ניטור וגם התראות הקשורות לאחזקה. במידה ומתגלה בעיה, ניתן לשלוח התראות SMS באופן אוטומטי ובזמן-אמת לאיש אחזקה, על מנת שיוכל לטפל במצב במהירות. במידת הצורך, ניתן להתחבר דרך מרכז הבקרה עם סמארטפון או טאבלט ולבדוק את מצב המערכת.

  • פרויקט בקרה וניטור תרחישי חירום במנהרות גילון


    מנהרות גילון שבגליל המערבי משמשות את קו הרכבת החדש עכו-כרמיאל. אורכן של צמד המנהרות כ-4.8 ק"מ כל אחת. זוהי מערכת הנדסית מורכבת שיזמו משרד התחבורה ורכבת ישראל, הכוללת 18 מעברים ביון 2 המנהרות אשר מיועדות למילוט ומצוידות בדלתות בטון הרמטיות.
    לאורך המנהרות מוצבים מפוחים חשמליים גדולים שתפקידם לפזר את העשן שנפלט מהרכבות הנוסעות בשוטף, ובמקרה חירום, אם פורצת שריפה, המפוחים דוחפים החוצה את האוויר על ידי פעולת אל-לחץ במנהרה הנקייה, ולמעשה יוצרים קטעים מבודדים מפני אש ועשן. המנהרות מנוטרות באופן מתמיד על ידי מצלמות וחיישני טמפרטורה וגזים רעילים.

    הקמנו מערכת בקרה מאתגרת ומורכבת שקולטת את הנתונים בזמן-אמת מכלל המערכות הפזורות במנהרה ומציגה אותם באופן ברור, מטפלת בתרחישי חירום ומחוברת באופן אינטואיטיבי למערכת לגילוי אש

    על צד החומרה, אחראים 36 בקרי X20CP1583 של B&R מסדרת X20 הנפוצה, שפזורים בשתי המנהרות וב-18 המנהרות המקשרות בנקודות כגון חפ"קים, מרכזי אנרגיה וכו'. אלה בקרים אמינים ורובסטיים שנבחרו הודות לעובדה שהם מקנים יחס עלות/תועלת נהדר בין מחיר לביצועים, מציעים תאימות לחומרה ולמגוון סוגי תקשורות וכמו כן, עומדים בתקינה מחמירה של מכון התקנים הישראלי (שלוקחת בחשבון הפרעות, עמידה בתנאי סביבה וטמפרטורה). המערכת מורכבת גם משישה צגי-מפעיל (מסך מחשב 17 אינצ') של B&R וכן הותקנו כ-36 נתבים/מתגי תקשורת מנוהלים משולבים אופטיקה (סיבים אופטיים) של Hirschmann מסדרת RSB20. כבר הזכרנו שזו מערכת מורכבת, אז כדאי לציין, כי הבקרים מטפלים בכ-12,000 חיבורי I/O שונים.

    המידע המנוטר, מגיע לחדר הבקרה, אל לב המערכת - תכנת SCADA/HMI היעילה והמתקדמת של Zenon מבית COPA-DATA, מגרסה Supervisor 7.6. תוכנה זו מצליחה לטפל במערכת כל כך מורכבת כמו זו בפרויקט מנהרות גילון, באופן מאובטח, מהיר ופשוט. בניגוד למערכות אחרות, ניתן לכתוב את הקוד כבר בתכנת ה-SCADA עצמה, והיתרון הוא שכל הלוגיקה נמצאת במקום מרכזי אחד ולא בהכרח בכל אחד מהבקרים הפזורים בשטח. כיאה למערכת שאמורה להיות יעילה בתפעול שוטף אך לא פחות מכך במצבי חירום, הייתה דרישה ליתירות ויכולנו להתיישר בהצלחה לפי דרישות מגדירי מערכת הבקרה במנהרות.

    למרות הלו"ז הצפוף לו נדרשנו על ידי הגופים היוזמים והקבלנים, מרגע האספקה ועד לאינטגרציה ובדיקות סופיות עברו שמונה חודשים בלבד והמערכת שהתקנו עובדת באופן מיטבי לשביעות רצון כל הגורמים המעורבים. נציין, כי בניגוד לחו"ל, בקרת מנהרות הוא תחום חדש ובתולי בארץ. הניסיון והידע שצברה C-Vision בתפעול וניטור מנהרות ובשילוב רב-מערכתי, יסייעו לנו בעתיד להשתלב בפרויקטים נוספים ומאתגרים של תשתיות לאומיות בארץ ובעולם.

  • מערכת בקרה לחלוקה ותפעול עבור מרכז מזון לרפתות יונתן צמח


    מרכז מזון יונתן צמח שברמת הגולן הוא מפעל המייצר ומחלק מזון לרפתות האזור. בהתאם לסוג ודרישות הרפתות (והפרות...), מגוון חומרי גלם איכותיים שמגיעים למרכז המזון מעורבלים, נטחנים, מבושלים או מאוחסנים בטמפרטורה רצויה. בסופו של התהליך, נוצרות בלילות שמועמסות על משאיות חלוקה ולאחר מכן מתבצעת חלוקה מדויקת של המזון המוכן בכל אחת מהרפתות השונות.
    פרות צורכות מזון רב הכרוך בעלויות רבות. בסופו של דבר, ישנו אינטרס הדדי של מרכז המזון יונתן צמח ושל הרפתות, לגרום לרפתות להיות רווחיות. במרכז המזון טוענים שהם מספקים ערך גבוה ללקוחותיהם בחישובי עלות-תועלת לאורך זמן. איך זה קורה? בין היתר, הודות לטכנולוגיה. על מנת ליעל ולדייק את התהליכים וגם את מהירות התפעול והחלוקה בכל שרשרת אספקת המזון התובענית הזו, השתלבה C-Vision כמומחית בקרה ובסופו של דבר, סיפקה פיתרון בקרה יעיל שממנו יוצאים נשכרים כל הצדדים.

    עולם הבקרה מאפשר היום לספק נתונים מדויקים מרחוק, בזמן-אמת. במרכז המזון בקר מתוצרת B&R, שמחובר למערבל התעשייתי ויודע לנטר מה כמות התערוכת המדויקת בה הוא מטפל ובסופו של דבר, מה משקל הבלילה שמועמסת באמצעות טרקטור מעמיס לכל משאית. אגב, גם למפעיל הטרקטור המעמיס יש צג חיצוני גדול שמציג נתוני משקל קיימים ורצויים. הבלילות מועמסות על גבי משאיות החלוקה. בכל משאית, אמצעי חומרה מתקדמים: מחשב תעשייתי חזק ועמיד מתוצרת B&R, אליו משודך צג-מפעיל מתוצרת Siebert וכן יחידת מודם-נתב מתוצרת חברת eWon. נהג החלוקה מעודכן בכל עת בנתונים הרלוונטיים לסבב החלוקה שלו – כמות המזון שיש על גבי המשאית, לאיזה רפת לחלק ומה הכמות המדויקת, וכו'. המידע עובר בתקשורת סלולר.

    הרכב תערוכות המזון והכמות שאוכלות הפרות בכל רפת עימה עובד מרכז מזון יונתן משתנים על בסיס יומי. אפשר למשל להזכיר כדוגמא, כי מספר שבועות לפני פסח הפרות מפסיקות לאכול חיטה על מנת שהחלב יהיה כשר לפסח. הנתונים והחישובים השונים יוצרים תרחיש מורכב שעל מת לייעל את התהליך ובשביל למנוע טעויות, מחייב נקיטת אמצעים טכנולוגיים. בחדר הבקרה נמצאת מערכת SCADA/HMI של Zenon מבית COPA-DATA. מדובר בגרסת Custom לממשק Priority

    מערכת ה-ERP מחשבת פרטים שונים לחיוב הלקוחות ולניהול המלאים. נהג משאית החלוקה יכול להדפיס אצלו במשאית תעודת משלוח לחיוב ולהשאירה הרפת אותה ביקר. כל משאית מקושרת בתקשורת סלולר אל מערכת הבקרה וה-ERP של מרכז המזון יונתן צמח. כמו כן, על צד החומרה הותקנה יחידת eFive מתוצרת eWon - זו יחידת ניהול ושליטה לאתרים מרוחקים שתפקידה לקשר בין מרכז המזון יונתן צמח לבין משאיות החלוקה.